Beethoven des del confinament
Per Fernando Morales
Tancats a casa hem pogut retrobar-nos amb moltes coses que tenim al nostre dia a dia i per les quals no teníem un moment per a dedicar-les. Són discos, disfresses, instruments, pel·lícules,… és per això que un matí vaig pensar en la idea de proposar un repte Beethoven des del confinament. L’anomenàrem «Beethoven des de casa» i tot el que segueix és el que compatírem en els més durs dies de confinament.
L’Adagio cantabile de la Sonata per a piano nº 8 en do menor, op. 13 «Patètica» és una extraordinària manera de començar aquesta proposta per dues raons: la primera que es tracta de un fragment líric d’enorme bellesa i de caràcter molt directe, però que per altre costat té una energia subjacent magnètica, molt pròpia de Beethoven. Pot ser per això aquest moviment és tan apreciat per tantíssima gent.
Per altre costat, perquè sense saber-ho estàvem tendint un pont entre aquesta proposta i el repertori que ja ens trobem treballant, perquè l’obra «Lux Aeterna«, versió coral de John Cameron a partir de la vuitena variació de les Variacions Enigma d’Elgar guarda una vinculació molt interessant amb l’obra beethoveniana, tal com ens conta Josep-Lluís Valldecabres.
Un Beethoven més desconegut és el que ens proposà Maite Coca, que ens va presentar un dels valsos catalogats com WoO, en concret el número 84 en mi bemoll major. Una delícia de peça que ens va fer gaudir moltíssim.
De seguida ens quedàrem bocabadats amb la proposta de Mayte Esteve que es va transformar autènticament en el mateix Beethoven, disfressant-se amb tanta maestria que ens va fer pensar que ens trobàvem en presència del geni. Bravo Mayte!
Ricardo Felis ens va enviar una fotografia de la partitura de la Novena, obra tan estimada per tots nosaltres, que es trobava junt amb un exemplar del cicle integral de les simfonies de Bernard Haitink. I d’aquella proposta fèrem un xicotet muntatge per gaudir d’aquesta meravellosa obra.
Inma Monzó ens va enviar una imatge al costat d’un cartell que anunciava una Novena, eren altres temps, en que hi havien concerts, assajos,…
Va ser un concert en que l’Orfeó Valencià participà d’aquesta obra mestra junt amb la Saint George Symphony Orchestra dirigida per Francesc Estévez, un compositor vinculat recentment amb l’orfeó ja que ens va donar l’oportunitat de estrenar la seua òpera Fra Pere el Descalç.
Però una de les propostes més originals i sorprenents ens la va portar Félix Moya que ens va meravellar amb una improvisació jazzística en torn al geni alemà. De la inventiva i musicalitat del nostre company va eixir aquest vídeo fantàstic que reproduïm a continuació.
També ens va agradar moltíssim l’original proposta de Paco Tomás d’acompanyar-se amb una guitarra espanyola per rememorar, com no podia ser d’un altra manera, la nostra tan estimada Novena simfonia, més necessària encara que mai en aquestos dies tan dificultosos.
El 29 d’abril penjàrem la recopil·lació d’objectes beethovenians proposada pel nostre company Juan Esteban Ruiz. A la seua fotografia trobem coses tan interesants com diversos discos de vinilo amb la Novena dirigida per Karajan, el Concert Emperador amb Rudolf Firkusny, el Concert per a violí amb Yehudi Menuhin i direcció del no menys mític Otto Klemperer, de qui també trobem la Missa Solemnis, així com altres vinilos amb Karl Böhm com a director. I per a presidir, la caixa de les simfonies dirigides per Karajan, amb una flauta i la partitura de la Sonata per a flauta i piano en mi bemoll major.
L’1 de maig va ser el torn per al vídeo preparat per Miguel Ángel Soto, al que repasa amb imatges la figura del nostre músic i que acompanya, per descomptat, amb la seua meravellosa música, en este cas, amb la música revolucionària de la Cinquena simfonia.
Genoveva Durà i Miguel Ferri ens enviaren un oli dedicat a Beethoven i que publicàrem el 3 de maig. Un violí reposa davant d’un retrat de Ludwig van Beethoven. Un preciós treball que ens va agradar molt.
El penúltim dels treballs que presentàrem a aquesta proposta en torn a l’any Beethoven arribà des de Mar Navarro que volgué recordar la meravellosa experiència que visqueren els membres de l’Orfeó Valencià que participaren al taller que va tindre lloc a Israel entre el 16 i 25 d’agost de l’any 2010 i al que varen tindre el privilegi de treballar amb Stanley Sperber la no tan freqüent Misa en do major, op. 86.
I per a concloure aquesta proposta que ens va fer rememorar la figura d’aquest irrepetible compositor, pujàrem el vídeo del solista de percussió de l’Orquestra de València, Javier Eguillor. Un dels millors solistes de percussió de la nostra terra ens regalà aquesta xicoteta intervenció amb els timbals de la Cinquena simfonia. Moltes gràcies a Javier, però també a tots els que participareu al repte i sobre tot, als que clicareu Me gusta quan els publicàrem.
0 comentarios